UV-Scout

Välkommen att vara med i Vetlanda UV-scoutkår

Vi tror att den kunskap som sitter bäst kommer ur erfarenhet och upplevelse. Istället för att berätta hur man eldar gör vi därför hellre en riktig lägereld. I UV-scout har vi roligt tillsammans och lär oss hur man kan klara sig i olika situationer. Vi lär oss att göra upp eld, laga mat i naturen, bygga vindskydd, första hjälpen, knopar, hur man hanterar knivar och yxor.

I åldern 7-8 år går man i Mini-UV. UV-scout är man från 9 till 12 år.
Som 13-åring kan man bli ledarscout för att tidigast bli ledare som 17-åring. Som scout blir man aldrig för gammal.

Vi träffas i Vetlanda Allianskyrka, Kullgatan 20 och på sommarhalvåret är vi oftast på församlingens sommarhem Flögensborg i vackra Näsby.

Program VT24

Kolla alltid före samlingen om vi har någon annorlunda samlingsplats och/eller om vi ska ha uteaktivitet, fika osv. Står det UTE så är vi ute oavsett väder, så tänk på lämpliga kläder! Du som förälder ansvarar för att ditt barn som är kortare än 135cm har med sig egen bilkudde då det står ”bilkudde” i programmet.
I maj är det samling 18.00 på Allianskyrkans P eller 18.15 i Flögensborg. Slut ca 19.15 i Flögens, åter kyrkan ca.19.30.
Vi försöker lösa så det finns plats i ledares bilar från kyrkans parkering eller så ber vi er föräldrar om hjälp att skjutsa eller samåka direkt till Näsby.

Tisdag 2/4 PÅSKLOV = INGET UV & MINI-UV

Tisdag 9/4 kl.18.15-19.30 Patrullkväll i kyrkan

Tisdag 16/4 kl.18.15-19.30 UV: "Smartare än en ledare" i kyrkan, Mini-UV: Aktivitet i Kyrkan

Tisdag 23/4 kl.18.15-19.30 UV: "Happening" i kyrkan, Mini-UV: "Den spännande boken" i kyrkan

Tisdag 30/4 VALBORG = INGET UV & MINI-UV

Lör-sön 4-5/5 UV-Hajk i Flögensborg.

Lördag 4 maj 10.30 till söndag 5 maj ser vi fram emot UV-hajk i Flögensborg så SAVE THE DATE så kommer det mer info om anmälan i april.

Söndag 5 maj Kl. 10.00 TillsammansGudstjänst/Hajkavslutning i Flögensborg med märkesutdelning.

Tisdag 7/5 kl.18.00-19.30 Ledarscouterna har programmet i Flögensborg UTE ”bilkudde”

Tisdag 14/5 kl.18.00-19.30 Patrullkväll i Flögensborg UTE ”bilkudde”

Tisdag 21/5 kl.18.00-19.30 "Den spännande boken" i Flögensborg UTE ”bilkudde”

Tisdag 28/5 kl.18.00-19.30 Terminsavslutning i Flögensborg UTE ”bilkudde”

Tisdag 2/6 kl.10.00 Sommarfest i Flögensborg

Vecka 26 tis-sön 25-30/6 åker vi till Sjöholmen, Rydaholm på UV-läger (från att man slutat 2:an och uppåt)

Om UV-Scout

För oss, liksom andra scoutorganisationer, är friluftsliv, gemenskap, samarbete och kunskap om oss själva, vårt samhälle och världen viktigt. Genom att göra roliga saker tillsammans i patrullen lär man sig samarbeta och inse att vi alla behöver varandra. Just därför har vi satt upp som mål att man ska vara med minst 5 gånger under vårterminen för att få följa med på sommarens UVläger. Men självklart är det roligt om alla kan komma så ofta som möjlig både under höst- och vårterminen. Allt arbete inom UV-scout bygger på en kristen grundsyn och för oss är det lika naturligt och självklart att vi lär känna Jesus, kristen tro och Bibelns värld som allt det andra vi håller på med. Den första UV-scoutkåren bildades i Gnosjö 1942. Idag består UV-scout av ca 100 scoutkårer som tillsammans har ca 6.000 medlemmar.

Medlemsavgift

Vi tar ut en medlemsavgift på 60 kr per deltagare/år. Den som betalt medlemsavgiften får del av en försäkring som gäller våra medlemmar under våra aktiviteter. Medlemsavgiften betalas in i på Vetlanda Alliansförsamlings bankgiro: 494-9418 eller Swish 1233516036 (Använd gärna QR-koden), glöm ej märka betalningen med deltagarens namn. (Vi ber er hjälpa oss med att vara noga med betalningen av medlemsavgiften. Detta pga. att vi såväl lokalt i Vetlanda som vår riksorganisation SAU söker bidrag för våra medlemmar. Även om bidragen är små är de ett välkommet tillskott).

Medlemssystemet REDO

Som ni säkert känner till behöver vi föra ett medlemsregister och registrera närvaro. 2022 började vi använda systemet REDO. De flesta av er finns redan med i REDO och kommer därmed få ett SMS där ni bara ska kunna klicka på en länk för att bekräfta medlemsskapet vid nytt år. Är du/ditt barn ny deltagare kommer du få mer information och registreringslänk.

UV-scoutlagen

Vi har en egen UV-scout lag som innehåller värderingar som vi har som grund i vår verksamhet. Läs den och du börjar förstå vad UV-scout handlar om.

Frågor?

Om du undrar över något hör av dig till oss:

UV-scout: Herman Swahn 0733-342 846

Mini-UV: Johanna Funke 076-82 19 971