UV-Scoutläger 2024

25-30/6 åker vi till Sjöholmen, Rydaholm

Välkommen att hänga med på UV-lägret 2024! (Sista anmälan 24 maj, mer info nedan). Från det året man slutat årskurs 2.

Årets läger kommer att heta HAMNEN och alla byar är namngivna enligt temat:

Lägerplats/gård

Lägret kommer att äga rum på Skuggebo lägergård, ca 20 mins bilfärd från Vrigstad.

Mitt i den småländska naturen bland lingontuvor och blåbärsris, ligger Skuggebo vid sjön Ruskens strand. Runt omkring finns ett stort, härligt lägerområde med vackra ängar inramade av blandskog. Läs mer om Skuggebo här!

Adress: Skuggebo lägergård, 570 02 Stockaryd (kartlänk).

Kostnad/Avgift

Lägeravgiften är 600 kr

Om ni är flera syskon som åker på samma läger blir det billigare. 2 syskon = 575kr /person, 3 syskon = 550 kr/person, 4 syskon eller fler 525 kr/person. (Syskonrabatten gäller ej ledare)

Fickpengar till marknad och kiosk (rekommenderad summa 20 kr/dag i kiosken).

Lägeravgiften betalas till Bankgiro 494-9418 eller swish 1233516036 (Se QR kod) som tillhör Vetlanda Alliansförsamling senast 18 juni (men lika bra att betala snarast möjligt så slipper vi påminna ;-)). OBS! Glöm ej märka betalningen med ”läger” och deltagarens namn. Prata med en ledare om ni har svårt för att betala lägeravgiften så försöker vi lösa det.

Glöm inte att betala medlemsavgiften på 60 kr/år i samband med lägeravgiften om du inte redan gjort det. Medlemsavgiften ger försäkring och ger oss rätt att söka viktiga bidrag såväl lokalt som centralt. TACK för ni bidrar.

Anmälan sker via SAU:s system Knopevent, länk nedan:

Sista anmälningsdag är 24 maj.

Avslutningsgudstjänst

På söndagen den 30 juni, kl 11:00 kommer vi ha en gemensam avslutning då hela familjen är välkommen. Ta gärna med en picknickkorg som ni kan njuta av innan ni river tältbyn tillsammans med kårens ledare. Hemma i Vetlanda är föräldrar välkomna att hjälpa till med diskning mm. någon timma söndag em. i Flögensborg.

Lägerregler

Prata med ditt barn om följande regler:

- Lyssna alltid på ledarna och gör alltid ditt bästa.
- Va en bra kompis och ta hand om varandra.
- Alla tar på sig UV-skjorta i tid inför uppställning morgon och kväll, ledarna säger till EN gång när det är dags.
- Vi tvättar händerna före matlagning och mat samt efter toalettbesök. Vi använder handsprit.
- Vi leker inte med eld, kniv, yxa och såg utan använder dem på rätt sätt.
- Ledarna bestämmer när det finns tid för bad. Ingen badar utan ledares sällskap.
- Inga UV-scouter och ledarscouter får lämna lägerområdet.
- Lämna mobilen/smartklockan hemma och ring något av följande nr för att komma i kontakt med ert barn. Självklart finns även telefon att låna om ert barn behöver ringa hem. 073-33 42 846 (Herman), 070-661 49 67 (Peter), 076-81 31 879 (Johanna)

Packlista

Märk sakerna med namn om det går!

Sovsäck, liggunderlag och kudde (för att alla ska få plats i tälten rekommenderar vi liggunderlag/luftmaddrass som är ca 50-70 cm breda och något tunnare.

Filt att ha på natten

Ficklampa/pannlampa

Kläder efter väder (läger är roligast om man håller sig varm och torr!)

UV-scoutskjorta/scoutskjorta med scarfs, snodd, sölja, nya testamentet (invigda scouter)

Tröjor & T-shirts

Byxor (lång- och kortbyxor)

Underkläder och strumpor

Varma nattkläder (även mössa och extra strumpor)

Regnjacka, regnbyxor, stövlar

Badkläder och handduk

Skor & Keps/solhatt

Hygienartiklar

Torkhandduk o tvål

(Glöm inte tandborsten!)

Kniv med fodral, om du har

Vattenflaska

Anteckningsblock och penna

Myggnät/medel

Solkräm

Påse för smutstvätt

Kåren har Kåsa, tallrik, bestick till alla.

Ta med "lagom mycket" godis (Ej nötter).

Fickpengar till insamling, marknad och kiosk (max 20 kr/dag i kiosken).

Lämna mobilen/smartklockan hemma och ring något av följande nr för att komma i kontakt med ert barn. Självklart finns även telefon att låna om ert barn behöver ringa hem. 073-33 42 846 (Herman), 070-661 49 67 (Peter), 076-81 31 879 (Jennifer)

Insamling (Se film nedan)

På lägret kommer vi varje dag uppmärksamma lägrets insamling som i år går vi in till ett cykelprojekt i Bangladesh. Hur viktigt är det egentligen att kunna cykla? För oss är det ett kul och smidigt sätt att ta sig fram. För tjejer i Bangladesh, ett land i Asien, är det superviktigt att lära sig cykla. Det kan göra stor skillnad i deras liv.  I Bangladesh är det ofta svårt för tjejer att gå ensamma till och från skolan. Tyvärr kan de råka illa ut och behöver därför gå tillsammans med sin pappa eller bror. Men om ingen kan följa med får tjejerna stanna hemma. Utan utbildning blir det svårare att skaffa jobb och det är vanligt att de måste gifta sig, fast de bara är barn.

Tillsammans vill vi hjälpa tjejer i Bangladesh att lära sig cykla. Vi hjälps åt att hjälpa andra! 💚

Vi utmanar alla scouter, föräldrar och familjer att vara med och skänka valfri gåva. Skicka gärna med ditt barn lite pengar till insamling eller håll utkik där hemma efter swishnummer för att vara  med och hjälpa andra människor i andra delar av världen.

2022 var ni tillsammans med 10 andra läger med och samlade in totalt 331 000 kr till Växthusprojektet i Somalia! Tillsammans har vi skapat möjligheter att odla, försörja sig och få äta sig mätta varje dag.

Lägerchefer

Elin Wickstrand heter jag och är årets lägerchef.  Jag hoppas ni alla är lika taggade som mig på årets höjdpunkt. Årets lägertema är Hamnen. Hamnen 2024 kommer vi tillsammans bygga upp på Sjöholmens lägergård.  Jag hoppas att vi ses i sommar! Ha det fint! /Elin

Frågor?

Om du undrar över något hör av dig till oss:

UV-scout: Herman Swahn 0733-342 846

Mini-UV: Johanna Funke 076-82 19 971

uvscout.vetlanda@gmail.com

Vi ser fram emot en härlig vecka med era barn och ungdomar!

//UV-ledarna